2011. április 11., hétfő

Kormány: 5 évente vizsgák, központilag szabályozott tarifák és kötelező gépjárműcsere a taxisoknak

Nemrég látott napvilágot az a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium által jegyzett rendelettervezet, mely alaposan megbolygatta a hazai taxistársadalmat. A tervek szerint ugyanis a taxisok csak öt évre kapnának engedélyt, és ennek megújításakor vizsgát kellene tenniük, méghozzá vállalkozási alapismeretekből, KRESZ-ből, helyismeretből, valamint etikából is. Bevezetnék továbbá a hatósági árszabást is.
Ennek lényege, hogy a személytaxi-szolgáltatás díjtételeit a helyi körülmények figyelembe vételével, fix árként  határoznák meg. Így az utasok számára is követhetővé válnának a díjtételek. A tervezet előírja továbbá, hogy a tíz esztendőnél idősebb, környzetszennyező autókat le kell cserélni, ugyanis az előterjesztés elfogadása esetén minimum Euro III-as kategóriába sorolt motorral rendelkező taxik koptathatnák az aszfaltcsíkokat. A fent említett vizsgák összköltsége valószínűleg megközelítené a 150 ezer forintot.

A Taxi Gépkocsivezetők Független Szakszervezete már tiltakozik az előterjesztés ellen. A jelenlegi állapot úgy alakult ki, hogy más a fővárosi, és más a vidéki taxis érdeke fogott bele a tervezet és a taxisok helyzetének értékelésébe Fejes Tibor, a Rádió Szombathely Taxi vezetője. Az országban körülbelül 12 ezren taxiznak, 6 ezren a fővárosban.
- A napvilágra került tervezet vélhetően a pesti kollégák panaszainak eredménye, ugyanis a minisztérium úgy döntött, hogy elkezd rendet tenni. A vizsgáknak természetesen senki sem örül. A vállalkozói ismeretekhez a taxisok nagy része nem ért, hiszen minden vállalkozással kapcsolatos teendőt a könyvelőjükkel végeztetnek. A helyismereti vizsgát pedig nonszensznek tartom. Nagy kérdés számomra, hogy egy szombathelyi taxist ki fog e témában vizsgáztatni? Eljön valaki a fővárosból, és megkérdezi tőlünk, merre van a vasútállomás? A KRESZ-t érintő terveket viszont magam is támogatnám, a változásokról mindenképpen  továbbképzést kellene tartani. -
Fejes Tibor szerint az autókra vonatkozó előírás a megyeszékhelyen kevés taxist érint, hiszen az Euro III-as előírásnak egy tízéves gépjármű is megfelel. Fejes Tibor úgy látja, a taxisok azt szeretnék, ha minél kevesebben lennének, ezért az egység hiánya az, ami nagy problémát jelent.
A Taxi 3000 álláspontja szerint a tervezet mindenképpen negatívan érinti a nyugdíjasokat, bár úgy látják a taxistársadalomban szükség van arra, hogy valaki végre rendet tegyen. Szerintük az állandó karbantartás alatt álló, régebbi autók is mind alkalmasak a taxizásra, így azokat nem kellene lecserélni. A Taxi 3000-nél úgy vélik, Szombathelyen vannak nagyobb gondok is, mint a tervezet, például az, hogy a sofőrök csak akkor vihetik műszakira autójukat, ha az úgynevezett  placcdíjat rendesen befizették.
A vizsgára vonatkozó elképzelések senkinek sem tetszenek, erősítette meg Somogyi György, a City Taxi-Szombathely elnöke. Mint elmondta: ahogy ezt a rendelettervezetet elkészítették úgy bármely más szakmára vonatkozóan is előírhatnának időszakos vizsgatételi kötelezettséget. A várost pedig minden taxis ismeri, így az elnök nem érzi szerencsésnek a helyismereti vizsgát sem.
- Fontos tudnivaló a taxiszolgáltatásról, hogy e terület nem az Európai Unió hatáskörébe, hanem tagállami szintre tartozik. Ennek megfelelően minden ország úgy szabályozza e kérdést, ahogy azt jónak látja.
- A taxis szakszervezet tiltakozik a tervezet több pontja ellen, mivel úgy vélik, az nem alkalmas a taxizással kapcsolatos problémák megoldására. Eddig több mint ezernégyszáz tiltakozó aláírást gyűjtöttek.
(forrás: vasnépe.hu)